Standardy Ochrony Dzieci

w Zespole Parków Krajobrazowych Województwa Małopolskiego

wersja skrócona dla dzieci

 

WSTĘP

Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Małopolskiego wprowadza Standardy Ochrony Dzieci celem działania dla Waszego dobra i w Waszym najlepszym interesie. Zapewniamy że prowadzona przez nas działalność edukacyjna jest zorganizowana tak, aby zapewnić Wam do niej dostęp w sposób dla Was bezpieczny i komfortowy, wolny od zagrożeń i zachowań nieodpowiednich, w szczególności wolny od jakichkolwiek form przemocy i dyskryminacji.

 

OBJAŚNIENIE TERMINÓW

  1. Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18 roku życia.
  2. Przez krzywdzenie dziecka powinniście rozumieć zamierzone lub niezamierzone działanie osoby dorosłej lub innego dziecka, który negatywnie wpływa na Wasz rozwój fizyczny lub psychiczny.
  3. Wyróżnia się cztery podstawowe formy krzywdzenia:
  4. przemoc fizyczna – to m. in. złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia wewnętrzne. Przemoc fizyczna powoduje lub może spowodować utratę Twojego Twojemu zdrowia bądź też zagrażać życiu;
  5. przemoc psychiczna – to m.in. poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie, nieustanna krytyka, wciąganie Was w konflikt osób dorosłych, manipulowanie Wami, brak odpowiedniego wsparcia, stawianie Wam wymagań i oczekiwań, którym nie jesteście w stanie sprostać;
  6. przemoc seksualna – to angażowanie Was w aktywność seksualną przez osobę dorosłą. Wykorzystywanie seksualne to naruszenie Waszej strefy intymnej. To m.in. dotykanie, współżycie, pokazywanie materiałów pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm;
  7. zaniedbywanie – to m.in. niezaspokajanie Waszych podstawowych potrzeb materialnych i emocjonalnych przez rodzica lub opiekuna prawnego, niezapewnienie Wam odpowiedniego jedzenia, ubrań, schronienia, opieki medycznej, bezpieczeństwa, brak dozoru nad wypełnianiem obowiązku szkolnego.

 

STOSOWANIE STANDARDÓW

Wszyscy pracownicy działają dla Waszego dobra i w Waszym interesie. Pracownicy traktują Was z szacunkiem oraz uwzględniają Waszą godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec Was w jakiejkolwiek formie.

 

ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI PRACOWNIKÓW Z DZIEĆMI

Komunikacja z dziećmi

  1. Pracownik zobowiązany jest do utrzymywania z Wami profesjonalnych relacji i każdorazowego rozważenia, czy jego reakcja, komunikat bądź działanie wobec Was są odpowiednie do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci.
  2. Pracownik w kontakcie z Wami:
  • zachowuje cierpliwość i odnosi się do Was z szacunkiem;
  • unika faworyzowania;
  • uważnie Was wysłuchuje, nie zawstydza, nie lekceważy, nie upokarza, nie obraża;
  • nie krzyczy, chyba że wymaga tego sytuacja niebezpieczna (np. ostrzeżenie).
  1. Pracownikowi nie wolno w Waszej obecności niestosownie żartować, używać wulgaryzmów, wykonywać obraźliwych gestów, wypowiadać treści o zabarwieniu seksualnym, wykorzystywać przewagi fizycznej ani stosować gróźb.
  2. Pracownik zobowiązany jest do równego traktowania Was niezależnie od ich płci, orientacji seksualnej, wyznania, pochodzenia etnicznego czy też niepełnosprawności.
  3. Pracownik zobowiązany jest do zachowania poufności informacji uzyskanych w związku z pełnioną funkcją lub wykonywaną pracą, dotyczących Waszego zdrowia, potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych, seksualności, orientacji seksualnej, pochodzenia rasowego, etnicznego, poglądów politycznych, przekonań religijnych lub światopoglądów.
  4. Pracownik nie może Was filmować, nagrywać Waszego głosu, fotografować dla celów prywatnych. Wyjątkiem jest filmowanie, nagrywanie głosu i fotografowanie na potrzeby naszej jednostki, na podstawie zgody udzielonej przez Waszego opiekuna.
  5. Pracownikowi nie może przyjmować od Was i Waszych opiekunów prezentów. Wyjątki stanowią okazjonalne podziękowania w formie listów, dyplomów, itp.
  6. Jeżeli poczujesz się niekomfortowo wobec konkretnego zachowania bądź słów, możesz o tym powiedzieć pracownikowi i możesz oczekiwać od niego odpowiedniej reakcji lub pomocy.

 

Działania z dziećmi

  1. Pracownik nie może nawiązywać z Wami relacji romantycznych lub seksualnych, nie może składać Wam propozycji o charakterze seksualnym i pornograficznym, ani udostępniać takich treści, nie może proponować Wam alkoholu, wyrobów tytoniowych i innych używek np. narkotyków, czy dopalaczy.
  2. Jeżeli doszło do takiej sytuacji natychmiast zgłoś to innemu pracownikowi lub swojemu opiekunowi, nauczycielowi.

 

Kontakt fizyczny z dziećmi

  1. Pracownik nie może Was popychać, bić, szturchać, ani w jakikolwiek sposób naruszać Waszej nietykalności cielesnej.
  2. Pracownikowi nie wolno Was dotykać w sposób, który mógłby zostać nieprawidłowo zinterpretowany.
  3. Pracownik nie powinien angażować się z Wami w zabawy typu: łaskotanie, udawane walki, brutalne zabawy fizyczne, itp.
  4. Kontakt fizyczny z Wami nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany.
  5. W sytuacjach, które wymagają udzielenia pierwszej pomocy, czy też naszej pomocy w wykonywaniu czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec Was np. pomoc przy ubieraniu, rozbieraniu, jedzeniu, myciu, korzystaniu z toalety, pracownik powinien unikać innego niż niezbędny kontaktu fizycznego z Wami oraz powinien zadbać o to, aby w każdej czynności pielęgnacyjnej i higienicznej asystował mu inny pracownik.

 

Kontakty poza godzinami pracy

  1. Co do zasady kontakt z Wami powinien odbywać się wyłącznie w godzinach naszej pracy i dotyczyć celów mieszczących się w zakresie naszej działalności.
  2. Pracownik nie może zapraszać Was do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z Wami poza godzinami pracy. Obejmuje to także kontakty z Wami poprzez prywatne kanały komunikacji np. prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych.
  3. Właściwą formą komunikacji z Wami i Waszymi opiekunami poza godzinami pracy są kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy).
  4. Jeżeli zachodzi konieczność spotkania z Wami poza godzinami pracy pracownika, Wasi opiekunowie muszą wyrazić zgodę na taki kontakt.

 

PRZEPISY KOŃCOWE

Standardy są dostępne dla Was w każdym Oddziale ZPKWM oraz w Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej w Jastrzębi oraz na naszej stronie internetowej www.zpkwm.pl.

 

 

 

PAMIĘTAJ !!!

 

KAŻDY ma prawo do poszanowania swojej godności

JEŚLI sam/a doznajesz krzywdy lub jesteś świadkiem krzywdzenia

innego dziecka to NATYCHMIAST

powiedz o tym komuś dorosłemu !!!

 

 

 

Jeżeli czujesz się pokrzywdzony lub potrzebujesz pomocy dzwoń:

 

Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży: 116 111

Ogólnopolski telefon dla ofiar przemocy w rodzinie „Niebieska Linia” 116 123

Całodobowa infolinia dla dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli: 800 080 222

Antydepresyjny Telefon Forum Przeciw Depresji: 22 594 91 00

Telefoniczna Pierwsza Pomoc Psychologiczna: 22 425 98 48

 

Jeżeli Twoi rodzice lub opiekunowie znaleźli się w trudnej sytuacji finansowej możesz zadzwonić do organizacji Caritas Polska: 22 334 85 00 lub 22 334 85 85

 

Jeżeli znalazłeś w internecie niepokojące treści, możesz to zgłosić tutaj:

dyzurnet@dyzurnet.pl lub pod numerem 801 615 005

 

Zadzwoń pod te numery, jeśli zagrożone jest życie lub zdrowie i niezbędna jest interwencja policji, straży pożarnej lub pogotowia:

997 Policja

998 Straż Pożarna

999 Pogotowie Ratunkowe

Dokument do pobrania w pdf.