W nawiązaniu do spotkania, które odbyło się w dniu 18.02.2025 r. z mieszkańcami gminy Jerzmanowice-Przeginia, ZPKWM przedstawia najważniejsze dane z Planu ochrony Parku Krajobrazowego Dolinki Krakowskie, które zostały wykorzystane do przygotowania opinii do procedowanych przez Gminę Miejscowych Planów Zagospodarowania Przestrzennego.
Na interaktywnej mapie (LINK DO MAPY) przedstawione są obszary chronione przed zabudową, tzn. takie obszary, które, jeśli są obecnie terenami rolnymi (gruntem ornym, terenem zielonym, łąką lub pastwiskiem) nie mogą zostać przeznaczone pod zabudowę. Jeśli na tym obszarze działka w obowiązującym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jest przeznaczona pod zabudowę, to nadal taką pozostaje. Negatywna opinia ZPKWM dotyczy tylko propozycji zmiany przeznaczenia terenów rolnych, które nigdy wcześniej nie były przeznaczone pod zabudowę mieszkaniową w MPZP.
Powodem wyznaczenia tych stref są wartości przyrodnicze (w szczególności obszar Natura 2000, korytarze ekologiczne) lub krajobrazowe terenu (w szczególności ciągi widokowe lub punkty widokowe) – dane te przedstawione są jako kolejne warstwy na mapie.
ZPKWM przedstawia także opinie, jaka została przygotowana do przedłożonego w październiku 2024 r. przez Gminę Jerzmanowice-Przeginia projektu Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego dla sołectw Jerzmanowice oraz Łazy.
Użyte w opiniach nazwy obszarów planistycznych odnoszą się do załączonych map otrzymanych z UG (LINK DO MAP – należy je pobrać na komputer (przycisk u góry po prawej stronie)).
Pozytywna opinia ZPKWM uzależniona jest od dostosowania się przez Gminę do wytycznych wskazanych w Planie ochrony Parku Krajobrazowego Dolinki Krakowskie.
Sołectwo ŁAZY:
W przedłożonym projekcie wprowadzono częściowe zmiany w przeznaczeniu terenów pod zabudowę, które są wskazane w planie ochrony dla PK Dolinki Krakowskie jako chronione przed zabudową. Zlikwidowano tereny 12MN2 i 13MN5 oraz ograniczone zasięg terenu 9MN4, niemniej jednak nadal pozostawiono w projekcie MPZP tereny wskazane w planie ochrony jako chronione przed zabudową: 17MN5, część terenu 9MN4 i 24MN2, w związku z czym ZPKWM podtrzymuje, iż należy zrezygnować z wyznaczania ww. terenów.
ZPKWM podtrzymuje również opinię, iż konieczne jest ograniczenie wyznaczania nowych terenów przeznaczonych pod zabudowę położonych w obszarze korytarza ekologicznego wskazanego w planie ochrony Parku Krajobrazowego Dolinki Krakowskie oznaczonych w przedmiotowym projekcie MPZP jako teren 18MN5 (zachodni oraz północno-zachodni fragment) oraz na obszarach położonych w granicach korytarzy ekologicznych i terenów powiązań przyrodniczych, wskazanych w Prognozie oddziaływania na środowisko dołączonej do przedmiotowego projektu MPZP.
ZPKWM ponownie podkreśla również, iż jednorazowe przeznaczenie pod zabudowę tak dużych powierzchni, szczególnie w terenach otwartych, może prowadzić do rozpraszania zabudowy, z uwagi na brak możliwości kontrolowania kolejności powstawania obiektów budowlanych. Ponadto może generować problemy związane z budową nowej infrastruktury technicznej – w szczególności konieczność budowy nowych dróg i doprowadzenia mediów. Jednocześnie należy zwrócić uwagę iż takie działanie jest niezgodnie z dobrymi praktykami planistycznymi. ZPKWM stoi na stanowisku, iż rozwój zabudowy jest niezbędny, natomiast powinien być prowadzony w sposób zrównoważony i stopniowy, w celu ograniczenia kosztów przyrodniczych i krajobrazowych, ale również społecznych i ekonomicznych.
Sołectwo JERZMANOWICE
W przedłożonym projekcie wprowadzono częściowe zmiany w przeznaczeniu terenów pod zabudowę, które są wskazane w planie ochrony dla PK Dolinki Krakowskie jako chronione przed zabudową. Ograniczono zasięg terenu 24MN1, 40MN1, 20MN4, 21MN4, 22MN4, 23MN4, niemniej jednak nadal pozostawiono* w projekcie MPZP tereny wskazane w planie ochrony jako chronione przed zabudową, w związku z czym ZPKWM podtrzymuje, iż należy zrezygnować z wyznaczania ww. terenów.
*W opinii z 8 kwietnia 2024 r. wskazano, że obszary chronione przed zabudową pokrywają się w całości lub w części z terenami oznaczonymi symbolami: 1MN2, 3MN2, 4MN2, 11MN4, 13MN4, 24MN1, 31MN1, 29MN1, 30MN1, 32MN1, 35MN1, 24MN4, 15MN4, 13MN5, 14MN2, 38MN1, 20MN4, 21MN4, 23MN4, 22MN4, 40 MN1. Nowe obszary wyznaczane pod zabudowę nie mogą pokrywać się z terenami chronionymi przed zabudową w planie ochrony, dlatego czasami należało usunąć cały obszar, a czasami tylko dostosować jego kształt by nie pokrywał się z terenem chronionym.
W zakresie terenów, wskazanych do ograniczenia w opinii z dn. 08.04.2024 r., również wprowadzono częściowe zmiany m.in. zrezygnowano z terenu 16MN2 i 17MN2 zmniejszono teren 10MN4, 24MN1 (wprowadzono mniejszy teren 24MN1 i 42MN1), 2MN5, 6MN2, 7MN2 i 22MN4, co ZPKWM uznaje za korzystne rozwiązanie, szczególnie w zakresie ochrony korytarzy ekologicznych i lokalnych powiązań przyrodniczych.
ZPKMW ponownie zwraca uwagę, iż wyznaczanie nowych terenów przeznaczonych pod zabudowę powinno uwzględniać zachowanie drożności korytarzy ekologicznych i terenów powiązań przyrodniczych, wskazanych w Prognozie oddziaływania na środowisko dołączonej do przedmiotowego projektu MPZP. W związku z powyższym ZPKWM sugeruje ograniczenie również zasięgu terenu 42MN1 i 10MN4.
ZPKWM podtrzymuje opinię, iż jednorazowe przeznaczenie pod zabudowę tak dużych powierzchni, szczególnie w terenach otwartych, może prowadzić do rozpraszania zabudowy, z uwagi na brak możliwości kontrolowania kolejności powstawania obiektów budowlanych. Ponadto może generować problemy związane z budową nowej infrastruktury technicznej – w szczególności konieczność budowy nowych dróg i doprowadzenia mediów. Jednocześnie należy zwrócić uwagę iż takie działanie jest niezgodnie z dobrymi praktykami planistycznymi. ZPKWM stoi na stanowisku, iż rozwój zabudowy jest niezbędny, natomiast powinien być prowadzony w sposób zrównoważony i stopniowy, w celu ograniczenia kosztów przyrodniczych i krajobrazowych, ale również społecznych i ekonomicznych.